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「コンテナ物語」マルク・レビンソン "THE BOX" Marc Levinson [Impression]

84B281D8-9FB7-419B-9990-BF7EAEB3572A.jpeg「ただの箱が輸送革命を起こすとは、当時誰も考えていなかった。」

今では当たり前のコンテナだが、当時は、まさに、この言葉のとおりだったようだ。

ある日本の大企業の社長がこの本を読んで感銘を受けたという雑誌の記事を読み、私は興味を持った。

著者は、アメリカの経済誌の編集者である。そして、これまで誰もコンテナについて体系的な本を書いていないことを知り、自ら書き始めたという。

そして、サブタイタイトルのとおり、「世界を変えたのは『箱』の発明だった。」ということを様々な角度から調査し言及している。

今や物流手段として、世界的に当たり前になっているコンテナだが、普及に至るまでの紆余曲折、失敗と成功、判断ミスや埠頭や地域、国の浮き沈みなどは、読んでいてとても引き込まれた。

全体は15章で構成されている。荷物を箱に入れて運ぶという発想の主であるマルコム・マクリーンを中心に様々な切り口で物語は展開する。

例えば、埠頭、トラック野郎、ベトナム戦争、荷主など。
これらのテーマ毎に、大きな障壁があったり、紆余曲折がある。

今では40フィートのコンテナが流通しているが、当初は各社様々な規格のものを使っていたようで、その辺りの攻防はとても興味深い。

さらに、マクリーンがコンテナを利用し始めた経緯から、荷役作業員の労働組合とのやりとりも、参考になる。

その他、州と市のせめぎ合いやライバル会社との競争など、本当に隙がないほど様々な視点、角度からコンテナをテーマに当時の軋轢、戦いなどが描かれている。

そうした意味では、私の中では画期的な本である。ただ、小説ではないので、かなり詳細な記載もあり、少し辟易とする点も否めない。

考えようによっては、実はコンテナだけでなく、いろいろなビジネスの場面に置き換えて考えていける。そう考えると、とても参考になる経済専門書だとも言える。

大きな社会の潮流を鳥瞰しながら仕事をするビジネスマンには、お勧め出来る本だ。

最後に、この本を要約するようなコメントがあったので、引用記載して終わる。

「市場も国も何度もまちがいを犯し、民間部門も政府部門も何度も判断を誤った。そのたびにコンテナリゼーションは足を引っ張られ、世界経済になかなか貢献することができなかった。だが遂には、『貨物を箱に入れて運ぶ』メリットと劇的なコスト削減効果は威力を発揮し、コンテナリゼーションは世界を席巻するにいたる。」

"No one at the time thought that a mere box would revolutionize transportation."

It's a container that's taken for granted now, but at the time it seemed to be exactly what it says.

I was curious to read an article in a magazine that the president of a large Japanese company was impressed by reading this book.

The author is the editor of an American economic magazine. He learned that no one had ever written a systematic book about containers, and started writing it himself.

And, as the subtitle title says, "It was the invention of the'box'that changed the world."

Containers are now commonplace in the world as a means of logistics, but the twists and turns, failures and successes, misjudgments, piers, regions, and ups and downs of the country that led to their widespread use were very much drawn to me.

The whole is composed of 15 chapters. The story revolves around Malcom McLean, who is the main idea of ​​carrying luggage in a box.

For example, wharf, truck bastard, Vietnam War, shipper, etc.
There are big barriers and twists and turns for each of these themes.

Nowadays, 40-foot containers are in circulation, but it seems that each company used various standards at the beginning, and the offense and defense around that is very interesting.

Furthermore, since McLean started using containers, the interaction with the labor union of cargo handling workers is also helpful.

In addition, the conflicts and battles of the time are depicted with the theme of containers from various perspectives and angles, such as the conflict between the state and the city and the competition with rival companies.

In that sense, it's an epoch-making book for me. However, since it is not a novel, there is a fairly detailed description, and it is undeniable that it is a little annoying.

Depending on how you think about it, you can actually replace it with various business situations, not just containers. With that in mind, it can be said that it is a very useful economic book.

This book is recommended for business people who work while taking a bird's-eye view of the trends of a large society.

Finally, there was a comment summarizing this book, so I'll end it with a quote.

"The market and the country have made many mistakes, and the private and government sectors have made many mistakes. Each time, containerization has been hampered and unable to contribute to the global economy. But in the end, the benefits of "carrying cargo in a box" and the dramatic cost-cutting effect are powerful, and containerization is sweeping the world. "
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