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「箱根登山鉄道の凄さ」に感服! Impressed by the "magnificence of the Hakone Tozan Railway"! [Impression]

6A105C87-036B-4F94-9C0C-C2C4CA47B5A3.jpeg先日、箱根のポーラ美術館に行った際、利用したのが箱根登山鉄道。

実は、もともとロマンスカーで箱根湯本駅まで行き、そこからは直通バスで美術館に行く予定にしていた。
また、帰りも路線バスで箱根湯本駅まで戻るつもりだったので、同鉄道には全く乗る予定ではなかった。
 
しかし、ちょっとだけ出かける時間帯を変更したため、結局、箱根湯本から強羅までの往復とも同鉄道に乗ることになった。

よくよく考えてみれば、令和元年(2019年)の台風19号で土砂崩れが発生し、不通になって以来初めての乗車だった。
 
私はこれまで、箱根登山鉄道を移動手段としか考えていなかった。
しかし、9ヶ月という短期間で全線復旧させたことを思い出し、今回は改めて乗車して車内アナウンスなどにも注目してみた。
 
そこでわかったことは、大正8年(1919年)開通の日本で唯一の山岳鉄道で、勾配も80‰(パーミル)ときついため、粘着式という方法を採用していること。

さらに最小回転半径も30mであるため、線路に散水しながら走ることなどだ。

さらに、「出山の鉄橋」として有名な早川橋梁は、天竜川から転用したものだそうで、国の登録有形文化財にも指定されているトラス式の橋であること。
 
箱根湯本駅には、土木学会の推奨土木遺産であること、近代化産業遺産であることのほかに、平成天皇・皇后両陛下も御乗車されたことを証明した記念プレートが飾られていた。
 
つまり、箱根登山鉄道は、単なる移動手段にとどまらず、我々の大事な遺産であること。しかも、立派な観光資源であることを認識させられた機会となった。

たまには旅の予定を変えてみるのもいいなぁと感じた乗車となった。

The other day, when I went to the Pola Museum of Art in Hakone, I used the Hakone Tozan Railway.

Actually, I originally planned to take the Romancecar to Hakone-Yumoto Station and then take the direct bus to the museum.

Also, I was planning to return to Hakone-Yumoto Station by bus on the way back, so I didn't plan to ride this railway at all.
 
However, I changed the timing of my trip a little, so I ended up taking this train from Hakone-Yumoto to Gora.

If I think about it carefully, it was the first ride since Typhoon No. 19 in 2019 caused a landslide and stopped the service.
 
Until now, I had only thought of the Hakone Tozan Railway as a means of transportation.

However, remembering that the entire line was restored in a short period of nine months, I boarded the train again this time and paid attention to the announcements inside the train.
 
What I learned there was that it was the only mountain railway in Japan that opened in 1919, and because it has a steep slope of 80‰ (per mil), an adhesive method was adopted.

Furthermore, since the minimum turning radius is 30m, it is possible to run while spraying water on the tracks.

In addition, the Hayakawa Bridge, which is famous as the "Iron Bridge of Deyama", is said to have been diverted from the Tenryu River, and is a truss-type bridge designated as a registered tangible cultural property of the country.
 
Hakone-Yumoto Station was decorated with a commemorative plate proving that it was a civil engineering heritage recommended by the Japan Society of Civil Engineers, a modern industrial heritage, and that Emperor Heisei and Empress had boarded the train.
 
In other words, the Hakone Tozan Railway is not just a means of transportation, but an important heritage for us. Moreover, it was an opportunity to recognize that it is a splendid tourism resource.

It was a ride that I felt that it would be nice to change the schedule of the trip once in a while.
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